Українська електронна енциклопедія освіти

Ukrainian Electronic Encyclopedia of Education

Нові статті

Новини

2025-07-21
Оновлення сайту
Переглянути
2025-07-03
Семінар для редакторів: Червень 2025
Переглянути
2025-07-01
Завершення курсу "Українська електронна енциклопедія освіти: технології наповнення цифровим контентом"
Переглянути
А Б В Г Ґ Д Е Є Ж З И І Ї Й К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю Я
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Відкриті освітні ресурси

Відкриті освітні ресурси (В.о.р.) - (англ. Open Educational Resources) - це навчальні, методичні та науково-інформаційні матеріали, що знаходяться у вільному доступі й можуть вільно використовуватись, адаптуватись і поширюватись з освітньою метою без обмежень або з мінімальними обмеженнями, визначеними ліцензією. Їх основна мета – забезпечення доступності якісної освіти для широкого кола користувачів.

Відкриті освітні ресурси
{{{Назва}}}


Історична довідка

Передумови виникнення / Заснування / Походження

Активне створення В.о.р. розпочалося з кінця ХХ ст.

Еволюція формування, становлення

Уперше термін «В.о.р.» введено на Всесвітньому Конгресі ЮНЕСКО, 2002 р. [4].

Основні відомості

Відкриті освітні ресурси (англ. open educational resources) (В.о.р.) – методичні, навчальні та науково-інформаційні матеріали, що знаходяться у вільному доступі й можуть вільно використовуватись, адаптуватись і поширюватись з освітньою метою без обмежень або з мінімальними обмеженнями, визначеними ліцензією. Їх основна мета – забезпечення доступності якісної освіти для широкого кола користувачів.

Відкрите ліцензування існує в межах права інтелектуальної власності, закріпленого у відповідних міжнародних конвенціях щодо авторських матеріалів.

В.о.р. мають стратегічну значимість для розширення обміну інформацією, зміцнення інтелектуального потенціалу та забезпечення загального доступу до якісних навчально-методичних освітніх ресурсів.

Головними суб’єктами [2] впровадження В.о.р. визначено: педагогів, методистів, бібліотекарів, учні/студентів, батьків, розробників освітньої політики, вчительські та ін. відповідні професійні асоціації, студентські та викладацькі об’єднання та ін. Важливим є розвиток у користувачів навичок і вмінь, які дозволяли б адаптувати, створювати і поширювати В.о.р.; культурно-мовні аспекти (доступність В.о.р. на різних мовах); забезпечення рівного і справедливого доступу до якісних В.о.р.; розробка моделей на засадах сталого розвитку; створення сприятливих політичних умов [1].

Закордонні дослідники [7] визначили такі можливості для В.о.р.

- збереження (Retain) – право створювати, володіти та контролювати копії контенту (наприклад, завантажувати, дублювати, зберігати та керувати ним);

- повторне використання (Reuse) – право використовувати контент у різний спосіб (наприклад, у класі, на власній сторінці чи вебсайті, у відео тощо);

- редагування (Revise) – право адаптувати, налаштовувати, змінювати або модифікувати сам контент (наприклад, перекладати контент іншою мовою);

- комбінування (Remix) – право поєднувати оригінальний або змінений контент з іншими матеріалами для створення нового контенту;

- розповсюдження (Redistribute) – право ділитися копіями оригінального контенту та власними редакціями з іншими користувачами.

Отже, характерною особливістю В.о.р. є їхня відкритість, а саме, використання ліцензії, що дозволяє вільно використовувати В.о.р., а також, можливість адаптування їх, за необхідності, до потреб користувачів. Найбільш поширеною ліцензією, застосованою до В.о.р, є ліцензія Creative Commons.

Першим міжнародним нормативним документом, що охоплює сферу відкритих ліцензованих освітніх матеріалів і технологій у галузі освіти стали Рекомендації щодо В.о.р. [6], ухвалені Генеральною конференцією ЮНЕСКО на її 40-й сесії 25 листопада 2019 року. Дубайська декларація щодо В.о.р. [3] стала додатковим орієнтиром до Рекомендацій, що розглядає, як ефективно інтегрувати штучний інтелект і новітні технології для сприяння створенню, адаптації та поширенню В.о.р.

З метою підтримки держав-членів у впровадженні Рекомендацій 2019 року щодо В.о.р., ЮНЕСКО створила Динамічну коаліцію з питань В.о.р. Її мета – підтримка мережевої взаємодії та обміну інформацією для формування синергії навколо п’яти напрямів дій, визначених у Рекомендаціях: розвиток потенціалу зацікавлених сторін для створення, доступу, повторного використання, адаптації та поширення В.о.р.; розвиток стратегій, спрямованих на підтримку В.о.р.; заохочення до створення інклюзивних і якісних В.о.р.; підтримка створення моделей сталого розвитку для В.о.р.; сприяння міжнародному співробітництву [5].

Приклади В.о.р. у світі: Coursera, Edx, Udemy, проєкт Массачусетського технологічного інституту MIT OpenCourseWare (розміщення у відкритому доступі матеріалів освітніх курсів закладу), освітня платформа OpenLearn Відкритого університету Великобританії тощо.

Приклади В.о.р. в Україні: Prometheus (безкоштовні онлайн-курси), інституційні репозитарії українських університетів (eKMAIR, ELARTU, eSSUIR та ін.), електронна бібліотека НАПН України тощо.

Таксономія / Класифікація

Додаткові відомості

Фотогалерея

Відеоматеріали

Цікаві факти і висловлювання

Довідка

Відкриті освітні ресурси (англ. - Open Educational Resources) - це навчальні, методичні та науково-інформаційні матеріали, що знаходяться у вільному доступі й можуть вільно використовуватись, адаптуватись і поширюватись з освітньою метою без обмежень або з мінімальними обмеженнями, визначеними ліцензією. Їх основна мета – забезпечення доступності якісної освіти для широкого кола користувачів.

Джерела

  1. 2012 Paris OER Declaration: World Open Educational Resources (OER) Congress (June 20-22, 2012). Paris, France: UNESCO, 2012. 2 p. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000246687 (date of access: 25.07.2025).
  2. 2nd World OER Congress: Ljubljana OER Action Plan. Ljubljana: UNESCO, 2017. 6 p. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000260762 (date of access: 25.07.2025).
  3. Dubai Declaration on Open Educational Resources (OER): digital public goods and emerging technologies for equitable and inclusive access to knowledge. World Open Educational Resources Congress, 3rd, Dubai, 2024. Dubai: UNESCO, 2024. 12 p. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000392271.locale=en (date of access: 25.07.2025).
  4. Forum on the Impact of Open Courseware for Higher Education in Developing Countries: Final Report (1–3 July 2002). Paris France: UNESCO, 2002. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000128515 (date of access: 25.07.2025).
  5. Open Educational Resources. UNESCO. 2025. URL: https://www.unesco.org/en/open-educational-resources?hub=785 (date of access: 25.07.2025).
  6. Recommendation on Open Educational Resources (OER) (25 November 2019). Paris, France: UNESCO, 2019. URL: https://www.unesco.org/en/legal-affairs/recommendation-open-educational-resources-oer?hub=785 (date of access: 25.07.2025).
  7. Wiley D., Hilton III, J. L. Defining OER-Enabled Pedagogy. The International Review of Research in Open and Distributed Learning. 2018. 19 (4). https://doi.org/10.19173/irrodl.v19i4.3601 (date of access: 25.07.2025).

Автор


Оприлюднено: 30.07.2025

Останні зміни: 28.07.2025

Модератор: Литовченко О. В.

Обговоріть цю сторінку
Кількість переглядів
1200 1000 800 600 400 200 0 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 1 11 3 11 15 12 79 201
Цитувати статтю
Прізвище Ім'я, та Прізвище Ім'я. Відкриті освітні ресурси. Українська електронна енциклопедія освіти. 2025. URL: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Відкриті освітні ресурси (дата звернення: 2.серпень.2025).
Прізвище, І., Прізвище, І. (2025, серпень 2). Відкриті освітні ресурси. Українська електронна енциклопедія освіти. Взято з https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Відкриті освітні ресурси.
І. Прізвище, І. Прізвище "Відкриті освітні ресурси," Українська електронна енциклопедія освіти, 2025. [Електронний ресурс]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Відкриті освітні ресурси. Дата звернення: серпень 2, 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. "Відкриті освітні ресурси." Українська електронна енциклопедія освіти 2 серпень 2025. Веб. 2 серпень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 'Відкриті освітні ресурси' Українська електронна енциклопедія освіти (Київ, 2 серпень 2025) дата звернення 2 серпень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. "Відкриті освітні ресурси." Українська електронна енциклопедія освіти. Дата звернення серпень 2, 2025. https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Відкриті освітні ресурси.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. Відкриті освітні ресурси. Українська електронна енциклопедія освіти. Доступно: <https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Відкриті освітні ресурси> [Дата звернення 2 серпень 2025].
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. Відкриті освітні ресурси. Українська електронна енциклопедія освіти. [Інтернет]. Київ: ІЦО НАПН України; 2025 [оновлено 2025 серпень 2; цитовано 2025 серпень 2]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Відкриті освітні ресурси.
Або скористайтесь сервісом офомлення бібліографічних описів для енциклопедичних статей