Відкриті освітні ресурси
Відкриті освітні ресурси (В.о.р.) - (англ. Open Educational Resources) - це навчальні, методичні та науково-інформаційні матеріали, що знаходяться у вільному доступі й можуть вільно використовуватись, адаптуватись і поширюватись з освітньою метою без обмежень або з мінімальними обмеженнями, визначеними ліцензією. Їх основна мета – забезпечення доступності якісної освіти для широкого кола користувачів.
Відкриті освітні ресурси | |
---|---|
![]() |
Історична довідка
Передумови виникнення / Заснування / Походження
Активне створення В.о.р. розпочалося з кінця ХХ ст.
Еволюція формування, становлення
Уперше термін «В.о.р.» введено на Всесвітньому Конгресі ЮНЕСКО, 2002 р. [4].
Основні відомості
Відкриті освітні ресурси (англ. open educational resources) (В.о.р.) – методичні, навчальні та науково-інформаційні матеріали, що знаходяться у вільному доступі й можуть вільно використовуватись, адаптуватись і поширюватись з освітньою метою без обмежень або з мінімальними обмеженнями, визначеними ліцензією. Їх основна мета – забезпечення доступності якісної освіти для широкого кола користувачів.
Відкрите ліцензування існує в межах права інтелектуальної власності, закріпленого у відповідних міжнародних конвенціях щодо авторських матеріалів.
В.о.р. мають стратегічну значимість для розширення обміну інформацією, зміцнення інтелектуального потенціалу та забезпечення загального доступу до якісних навчально-методичних освітніх ресурсів.
Головними суб’єктами [2] впровадження В.о.р. визначено: педагогів, методистів, бібліотекарів, учні/студентів, батьків, розробників освітньої політики, вчительські та ін. відповідні професійні асоціації, студентські та викладацькі об’єднання та ін. Важливим є розвиток у користувачів навичок і вмінь, які дозволяли б адаптувати, створювати і поширювати В.о.р.; культурно-мовні аспекти (доступність В.о.р. на різних мовах); забезпечення рівного і справедливого доступу до якісних В.о.р.; розробка моделей на засадах сталого розвитку; створення сприятливих політичних умов [1].
Закордонні дослідники [7] визначили такі можливості для В.о.р.
- збереження (Retain) – право створювати, володіти та контролювати копії контенту (наприклад, завантажувати, дублювати, зберігати та керувати ним);
- повторне використання (Reuse) – право використовувати контент у різний спосіб (наприклад, у класі, на власній сторінці чи вебсайті, у відео тощо);
- редагування (Revise) – право адаптувати, налаштовувати, змінювати або модифікувати сам контент (наприклад, перекладати контент іншою мовою);
- комбінування (Remix) – право поєднувати оригінальний або змінений контент з іншими матеріалами для створення нового контенту;
- розповсюдження (Redistribute) – право ділитися копіями оригінального контенту та власними редакціями з іншими користувачами.
Отже, характерною особливістю В.о.р. є їхня відкритість, а саме, використання ліцензії, що дозволяє вільно використовувати В.о.р., а також, можливість адаптування їх, за необхідності, до потреб користувачів. Найбільш поширеною ліцензією, застосованою до В.о.р, є ліцензія Creative Commons.
Першим міжнародним нормативним документом, що охоплює сферу відкритих ліцензованих освітніх матеріалів і технологій у галузі освіти стали Рекомендації щодо В.о.р. [6], ухвалені Генеральною конференцією ЮНЕСКО на її 40-й сесії 25 листопада 2019 року. Дубайська декларація щодо В.о.р. [3] стала додатковим орієнтиром до Рекомендацій, що розглядає, як ефективно інтегрувати штучний інтелект і новітні технології для сприяння створенню, адаптації та поширенню В.о.р.
З метою підтримки держав-членів у впровадженні Рекомендацій 2019 року щодо В.о.р., ЮНЕСКО створила Динамічну коаліцію з питань В.о.р. Її мета – підтримка мережевої взаємодії та обміну інформацією для формування синергії навколо п’яти напрямів дій, визначених у Рекомендаціях: розвиток потенціалу зацікавлених сторін для створення, доступу, повторного використання, адаптації та поширення В.о.р.; розвиток стратегій, спрямованих на підтримку В.о.р.; заохочення до створення інклюзивних і якісних В.о.р.; підтримка створення моделей сталого розвитку для В.о.р.; сприяння міжнародному співробітництву [5].
Приклади В.о.р. у світі: Coursera, Edx, Udemy, проєкт Массачусетського технологічного інституту MIT OpenCourseWare (розміщення у відкритому доступі матеріалів освітніх курсів закладу), освітня платформа OpenLearn Відкритого університету Великобританії тощо.
Приклади В.о.р. в Україні: Prometheus (безкоштовні онлайн-курси), інституційні репозитарії українських університетів (eKMAIR, ELARTU, eSSUIR та ін.), електронна бібліотека НАПН України тощо.
Таксономія / Класифікація
Додаткові відомості
Фотогалерея
Відеоматеріали
Цікаві факти і висловлювання
Довідка
Відкриті освітні ресурси (англ. - Open Educational Resources) - це навчальні, методичні та науково-інформаційні матеріали, що знаходяться у вільному доступі й можуть вільно використовуватись, адаптуватись і поширюватись з освітньою метою без обмежень або з мінімальними обмеженнями, визначеними ліцензією. Їх основна мета – забезпечення доступності якісної освіти для широкого кола користувачів.
Джерела
- 2012 Paris OER Declaration: World Open Educational Resources (OER) Congress (June 20-22, 2012). Paris, France: UNESCO, 2012. 2 p. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000246687 (date of access: 25.07.2025).
- 2nd World OER Congress: Ljubljana OER Action Plan. Ljubljana: UNESCO, 2017. 6 p. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000260762 (date of access: 25.07.2025).
- Dubai Declaration on Open Educational Resources (OER): digital public goods and emerging technologies for equitable and inclusive access to knowledge. World Open Educational Resources Congress, 3rd, Dubai, 2024. Dubai: UNESCO, 2024. 12 p. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000392271.locale=en (date of access: 25.07.2025).
- Forum on the Impact of Open Courseware for Higher Education in Developing Countries: Final Report (1–3 July 2002). Paris France: UNESCO, 2002. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000128515 (date of access: 25.07.2025).
- Open Educational Resources. UNESCO. 2025. URL: https://www.unesco.org/en/open-educational-resources?hub=785 (date of access: 25.07.2025).
- Recommendation on Open Educational Resources (OER) (25 November 2019). Paris, France: UNESCO, 2019. URL: https://www.unesco.org/en/legal-affairs/recommendation-open-educational-resources-oer?hub=785 (date of access: 25.07.2025).
- Wiley D., Hilton III, J. L. Defining OER-Enabled Pedagogy. The International Review of Research in Open and Distributed Learning. 2018. 19 (4). https://doi.org/10.19173/irrodl.v19i4.3601 (date of access: 25.07.2025).
Автор
Оприлюднено: 30.07.2025
Останні зміни: 28.07.2025
Модератор: Литовченко О. В.