Українська електронна енциклопедія освіти

Ukrainian Electronic Encyclopedia of Education

Новини

2025-07-21
Оновлення сайту
Переглянути
2025-07-03
Семінар для редакторів: Червень 2025
Переглянути
2025-07-01
Завершення курсу "Українська електронна енциклопедія освіти: технології наповнення цифровим контентом"
Переглянути
А Б В Г Ґ Д Е Є Ж З И І Ї Й К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю Я
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Відкриті освітні ресурси

Відкриті освітні ресурси (В.о.р.) - (англ. Open Educational Resources) - це навчальні, методичні та науково-інформаційні матеріали, що знаходяться у вільному доступі й можуть вільно використовуватись, адаптуватись і поширюватись з освітньою метою без обмежень або з мінімальними обмеженнями, визначеними ліцензією. Їх основна мета – забезпечення доступності якісної освіти для широкого кола користувачів.

Відкриті освітні ресурси
{{{Назва}}}


Історична довідка

Передумови виникнення / Заснування / Походження

Активне створення В.о.р. розпочалося з кінця ХХ ст.

Еволюція формування, становлення

Уперше термін «В.о.р.» введено на Всесвітньому Конгресі ЮНЕСКО, 2002 р. [4].

Основні відомості

Відкриті освітні ресурси (англ. open educational resources) (В.о.р.) – методичні, навчальні та науково-інформаційні матеріали, що знаходяться у вільному доступі й можуть вільно використовуватись, адаптуватись і поширюватись з освітньою метою без обмежень або з мінімальними обмеженнями, визначеними ліцензією. Їх основна мета – забезпечення доступності якісної освіти для широкого кола користувачів.

Відкрите ліцензування існує в межах права інтелектуальної власності, закріпленого у відповідних міжнародних конвенціях щодо авторських матеріалів.

В.о.р. мають стратегічну значимість для розширення обміну інформацією, зміцнення інтелектуального потенціалу та забезпечення загального доступу до якісних навчально-методичних освітніх ресурсів.

Головними суб’єктами [2] впровадження В.о.р. визначено: педагогів, методистів, бібліотекарів, учні/студентів, батьків, розробників освітньої політики, вчительські та ін. відповідні професійні асоціації, студентські та викладацькі об’єднання та ін. Важливим є розвиток у користувачів навичок і вмінь, які дозволяли б адаптувати, створювати і поширювати В.о.р.; культурно-мовні аспекти (доступність В.о.р. на різних мовах); забезпечення рівного і справедливого доступу до якісних В.о.р.; розробка моделей на засадах сталого розвитку; створення сприятливих політичних умов [1].

Закордонні дослідники [7] визначили такі можливості для В.о.р.

- збереження (Retain) – право створювати, володіти та контролювати копії контенту (наприклад, завантажувати, дублювати, зберігати та керувати ним);

- повторне використання (Reuse) – право використовувати контент у різний спосіб (наприклад, у класі, на власній сторінці чи вебсайті, у відео тощо);

- редагування (Revise) – право адаптувати, налаштовувати, змінювати або модифікувати сам контент (наприклад, перекладати контент іншою мовою);

- комбінування (Remix) – право поєднувати оригінальний або змінений контент з іншими матеріалами для створення нового контенту;

- розповсюдження (Redistribute) – право ділитися копіями оригінального контенту та власними редакціями з іншими користувачами.

Отже, характерною особливістю В.о.р. є їхня відкритість, а саме, використання ліцензії, що дозволяє вільно використовувати В.о.р., а також, можливість адаптування їх, за необхідності, до потреб користувачів. Найбільш поширеною ліцензією, застосованою до В.о.р, є ліцензія Creative Commons.

Першим міжнародним нормативним документом, що охоплює сферу відкритих ліцензованих освітніх матеріалів і технологій у галузі освіти стали Рекомендації щодо В.о.р. [6], ухвалені Генеральною конференцією ЮНЕСКО на її 40-й сесії 25 листопада 2019 року. Дубайська декларація щодо В.о.р. [3] стала додатковим орієнтиром до Рекомендацій, що розглядає, як ефективно інтегрувати штучний інтелект і новітні технології для сприяння створенню, адаптації та поширенню В.о.р.

З метою підтримки держав-членів у впровадженні Рекомендацій 2019 року щодо В.о.р., ЮНЕСКО створила Динамічну коаліцію з питань В.о.р. Її мета – підтримка мережевої взаємодії та обміну інформацією для формування синергії навколо п’яти напрямів дій, визначених у Рекомендаціях: розвиток потенціалу зацікавлених сторін для створення, доступу, повторного використання, адаптації та поширення В.о.р.; розвиток стратегій, спрямованих на підтримку В.о.р.; заохочення до створення інклюзивних і якісних В.о.р.; підтримка створення моделей сталого розвитку для В.о.р.; сприяння міжнародному співробітництву [5].

Приклади В.о.р. у світі: Coursera, Edx, Udemy, проєкт Массачусетського технологічного інституту MIT OpenCourseWare (розміщення у відкритому доступі матеріалів освітніх курсів закладу), освітня платформа OpenLearn Відкритого університету Великобританії тощо.

Приклади В.о.р. в Україні: Prometheus (безкоштовні онлайн-курси), інституційні репозитарії українських університетів (eKMAIR, ELARTU, eSSUIR та ін.), електронна бібліотека НАПН України тощо.

Таксономія / Класифікація

Додаткові відомості

Фотогалерея

Відеоматеріали

Цікаві факти і висловлювання

Довідка

Відкриті освітні ресурси (англ. - Open Educational Resources) - це навчальні, методичні та науково-інформаційні матеріали, що знаходяться у вільному доступі й можуть вільно використовуватись, адаптуватись і поширюватись з освітньою метою без обмежень або з мінімальними обмеженнями, визначеними ліцензією. Їх основна мета – забезпечення доступності якісної освіти для широкого кола користувачів.

Джерела

  1. 2012 Paris OER Declaration: World Open Educational Resources (OER) Congress (June 20-22, 2012). Paris, France: UNESCO, 2012. 2 p. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000246687 (date of access: 25.07.2025).
  2. 2nd World OER Congress: Ljubljana OER Action Plan. Ljubljana: UNESCO, 2017. 6 p. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000260762 (date of access: 25.07.2025).
  3. Dubai Declaration on Open Educational Resources (OER): digital public goods and emerging technologies for equitable and inclusive access to knowledge. World Open Educational Resources Congress, 3rd, Dubai, 2024. Dubai: UNESCO, 2024. 12 p. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000392271.locale=en (date of access: 25.07.2025).
  4. Forum on the Impact of Open Courseware for Higher Education in Developing Countries: Final Report (1–3 July 2002). Paris France: UNESCO, 2002. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000128515 (date of access: 25.07.2025).
  5. Open Educational Resources. UNESCO. 2025. URL: https://www.unesco.org/en/open-educational-resources?hub=785 (date of access: 25.07.2025).
  6. Recommendation on Open Educational Resources (OER) (25 November 2019). Paris, France: UNESCO, 2019. URL: https://www.unesco.org/en/legal-affairs/recommendation-open-educational-resources-oer?hub=785 (date of access: 25.07.2025).
  7. Wiley D., Hilton III, J. L. Defining OER-Enabled Pedagogy. The International Review of Research in Open and Distributed Learning. 2018. 19 (4). https://doi.org/10.19173/irrodl.v19i4.3601 (date of access: 25.07.2025).

Автор


Оприлюднено: 30.07.2025

Останні зміни: 28.07.2025

Модератор: Литовченко О. В.

Обговоріть цю сторінку
Кількість переглядів
1200 1000 800 600 400 200 0 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 1 11 3 11 15 12 79 250 194 20
Цитувати статтю
Прізвище Ім'я, та Прізвище Ім'я. Відкриті освітні ресурси. Українська електронна енциклопедія освіти. 2025. URL: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Відкриті освітні ресурси (дата звернення: 14.жовтень.2025).
Прізвище, І., Прізвище, І. (2025, жовтень 14). Відкриті освітні ресурси. Українська електронна енциклопедія освіти. Взято з https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Відкриті освітні ресурси.
І. Прізвище, І. Прізвище "Відкриті освітні ресурси," Українська електронна енциклопедія освіти, 2025. [Електронний ресурс]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Відкриті освітні ресурси. Дата звернення: жовтень 14, 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. "Відкриті освітні ресурси." Українська електронна енциклопедія освіти 14 жовтень 2025. Веб. 14 жовтень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 'Відкриті освітні ресурси' Українська електронна енциклопедія освіти (Київ, 14 жовтень 2025) дата звернення 14 жовтень 2025.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. "Відкриті освітні ресурси." Українська електронна енциклопедія освіти. Дата звернення жовтень 14, 2025. https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Відкриті освітні ресурси.
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. 2025. Відкриті освітні ресурси. Українська електронна енциклопедія освіти. Доступно: <https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Відкриті освітні ресурси> [Дата звернення 14 жовтень 2025].
Прізвище, Ім'я, та Прізвище, Ім'я. Відкриті освітні ресурси. Українська електронна енциклопедія освіти. [Інтернет]. Київ: ІЦО НАПН України; 2025 [оновлено 2025 жовтень 14; цитовано 2025 жовтень 14]. Доступно: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Відкриті освітні ресурси.
Або скористайтесь сервісом офомлення бібліографічних описів для енциклопедичних статей